نوشته شده توسط : magy


    جايگاه ساختاري ايران در کوهزاد آلپ – هيماليا و قرار گيري آن در حاشيه برخوردي دو قاره اورازيا و گندوانا سبب گرديده تا پديده هاي گوناگون علوم زمين از نگاه چينه شناسي, ماگماتيسم, متامورفيسم, کاني زايي, مخاطرات طبيعي و ... نمونه باشد. به همين رو, گردآوري و پردازش داده هاي موجود به ويژه در امتداد راه هاي اصلي کشور در دستور کار پايگاه ملي داده هاي علوم زمين کشور قرار گرفته تا دو هدف زير تحقق يابد:
   - ارايه داده هاي پردازش شده از زمين شناسي ايران در امتداد راه هاي اصلي به دانش پژوهان علوم زمين
   - زمينه سازي اشاعه علوم زمين در جامعه با هدف آشنايي عامه مردم با دانش زمين و نقش بنيادي آن در برنامه هاي توسعه اي
   گفتني است که از آغاز فعاليت هاي پژوهشي سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور تا کنون, حجم در خور توجهي از نقشه ها و گزارش هاي زمين شناسي قابل استناد تهيه شده است که توانسته اند "بنيان" اطلس زمين شناسي راه هاي ايران باشند. با اين وجود, به منظور بازنگري و همچنين تهيه تصاوير از "جلوه هاي ويژه" بخشي از فعاليت ها از نوع صحرايي بوده است.
   اطلس هاي ياد شده تنها بيانگر ويژگي هاي زمين شناسي ايران نخواهند بود, بلکه گردآوري نوشتارها و تصاوير مکانهاي فرهنگي, تاريخي, مهندسي, جلوه هاي طبيعي و ... همچنان بخشي از اهداف پيش بيني شده اند به سخن ديگر هر اطلس در برگيرنده داده هاي زير خواهد بود:
   - ويژگي هاي زمين شناسي مسير به پهناي حدود 10 تا 15 کيلومتر از دو طرف محور راه
   - راهنماي نقشه زمين شناسي که نشانگر جنس, سن, رابطه سني, توان اقتصادي و ... واحدهاي زمين شناسي مي باشد.
   - تصاوير پديده هاي زمين شناسي ويژه, منظم به شرحي ساده, کوتاه و مفيد
   - تصاوير از پديده هاي فرهنگي, علمي, هنري و ... در گستره زير پوشش اطلس منظم به بيان نام, تاريخچه و ...
   با تهيه چنين اطلس هايي بخشي از اهداف پايگاه ملي داده هاي علوم داده هاي علوم زمين کشور در "اطلاع رساني" جامع در علوم و فنون زمين تحقق مي يابد.
   
   پايگاه ملي داده هاي علوم زمين کشور

 


    استان مازندران با 24091 كيلومتر مربع مساحت و 2602008 نفر استان مازندران بر سر راههاي مهم ارتباطي كشور قرار گرفته بطوريكه اين راهها مازندران را به استانهاي گلستان در شرق و گيلان درغرب و تهران و سمنان در جنوب وصل مي كند . اين راه ها به سه دسته آسفالته ، راه آهن و آبي تقسيم مي شوند . در شرق مازندران راه آسفالته مازندران به مشهد قرار دارد و در غرب آن راههاي آسفالته به چهار شاخه تقسيم مي گردد:
   1)جاده كناره كه به گيلان وصل مي شود.
   2) جاده چالوس (كندوان) كه به كرج و تهران وصل مي شود .
   3) جاده هراز كه مازندران را به تهران وصل مي كند و كوتاه ترين راه ارتباطي است . 
   4) جاده فيروزكوه كه از طريق ورسك به تهران وصل مي شود ، اين راه ها نقش مهمي در اقتصاد منطقه دارند.
   مازندران تنها استاني است كه با سه محور هراز، كندوان و فيروزكوه با مركز كشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري، رامسر و نوشهر ارتباط هوايي آن را با بقيه نقاط برقرار ساخته و راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي كند. مازندران بنا بر موقعيت طبيعي خود شايد حاصلخيزترين منطقه كشور پهناور ايران باشد كه همه گونه نعمت و فراواني به آن بخشيده شده است.
   درياي خزر با دارا بودن منابع سرشار غذايي و آبزيان متنوع به ويژه خاويار ، در زمينه گذراندن اوقات فراغت نيز داراي ويژگيهاي منحصر به فردي است كه آن را در منطقه متمايز نموده است. مهمترين راه آبي ، درياي خزر است كه با كشورهاي شوروي سابق و اروپائي ارتباط بازرگاني برقرار مي كند . بسياري از شهرهاي مازندران در كنار اين دريا قرار دارند ليكن تنها بندر مهم و فعال اين استان بندر نوشهر مي باشد كه هر ساله حدود 100كشتي بازرگاني در اين بندر به مقدار 400 هزار تن كالا تخليه و بارگيري مي كنند.
   
   
   
   
   
   

    چالوس:
   
   يكي از شهرهاي استان مازندران است، بلندي ارتفاع آن 20 متر مي باشد که 200 کيلومتر از شمال تهران از راه کرج با جاده هاي پيچ در پيچ، 80 کيلومتر شرق رامسر، 120 کيلومتر غرب بابلسر فاصله دارد. براي ساکنين تهران، چالوس با دارا بودن جنگلهاي زيبا، جزء تفريحگاه دريائي به حساب مي آيد و براي جهانگردان خيلي پرجاذبه است. چالوس داراي راه کوهستاني زيبا با دره هاي عميق، درياچه مصنوعي و امکان گشت و گداز در علم کوه مي باشد. در پشت ساحل، سرزميني با خانه هاي چوبي، انبار غله ها، کشتزارهاي سبز يا طلايي، گله هاي گاو و اسب که آزادانه مشغول چرا هستند و رديفهاي درختان ديده مي شود. محدوده و موقعيت شهرستان چالوس به جهاتي از دير باز محل اسكان وگذر مردماني باتفكرات گوناگون بوده و آناني كه براي احياء وحصول فرهنك سرمايه عمرشان را صرف نموده اند آن را مورد بازديد قرار داده اند. اين منطقه در بخش غربي مازندران و بر سر سه راهي قرار گرفته كه به نوعي محل تلاقي سه استان مي باشد. اين شهرستان از سمت شرق با نوشهر كه خود بندري بزرگ است همسايه مي باشد كه اهميت آن به جهت وجود كليه معاملات و تبادلات تجاري و توريستي برون مرزي با كشورهاي حاشيه درياي خزر مي باشد. از طرف شمال به بزرگترين و زيباترين درياچه جهان درياي خزر متصل مي باشد و از سمت جنوب با كوههاي هميشه سبز و بلند قامت البرز برابر است كه جاده پرپيچ و خم و مارپيچي كندوان با چشم انداز بسيار زيبايي از دل آن مي گذرد و داراي آب و هوايي پاك و عاري از آلودگي به نسبت شهرستانهاي ديگر است كه خود موجبات جلب توريست را فراهم مي‏كند. اما نكته مهم مكاني زيبا و دلنشين و توريست پذير به نام نمك آبرود مي‏باشد كه در نوع خود با ساخت و ساز مدرن در قالب شهركي بزرگ حائز اهميت است اين منطقه در فاصله 12 كيلومتري غرب چالوس قرار دارد كه از شمال با دريا واز جنوب به كوه مدوبن از سلسله جبال البرز واز غرب و شرق به اراضي كشاورزي منطقه محدود شده است ودر زميني با وسعت 650 هكتار طراحي شده و عمليات اجرائي آن در فازهاي مختلف هم اكنون در دست اجرا مي باشد اين شهر با توجه به جمعيت ساكن و توريستي كه به استناد مطالعات انجام شده برآن متصور است از پنج محله مسكوني به همراه مراكز تفريحي ورزشي خدماتي تجاري فرهنگي - مذهبي - بهداشتي و آموزشي تشكيل گرديده كه خدمات مورد نياز ونظر ساكنين را در اشكال مختلف محله اي وشهري ارائه مي دهد.
   
   تاريخچه شهر چالوس 
   چالوس از شهرهاي قديمي استان مازندران است كه در جلگه مياني سواحل درياي خزر واقع شده است. نام اين شهر در گذشته هاي دور سالوس يا شالوس بود كه در پيرامون آن دو شهر كوچك ديگر به نام كبيره و كچه نيز وجود داشته است. بعضي از علماي جغرافيانويس، چالوس را از آبادي هاي طبرستان دانسته اند. محمد بن اويس از امراي دوره تسلط خلفاي عرب به دستور خليفه معتصم به حكمراني چالوس منصوب شد. محمد بن اويس خود در رويان (قسمتي از طبرستان) استقرار يافت و پسرش احمد را به حكومت چالوس گمارد. شهر چالوس در زمان حمله امير تيمور تخريب شد و سپس تا قرن هاي متمادي به صورت روستايي كوچك درآمد. در دهه اول قرن حاضر (1310) با پشتيباني دولت وقت آرام آرام به صورت شهري سازمان يافته در آمد و امروزه به شهري زيبا با امكانات فراوان جهانگردي تبديل شده است.
ة
 
 
 
 
   مراکز تاريخي و باستاني
   
   كاخ چايخوران
   آدرس: در 6 كيلومتري چالوس - ورودي شهر چالوس
   كاخ چايخوران بنايي است مستطيل شكل كه در محوطه اي بزرگ و بر صفه اي بلند در يك طبقه احداث شده است. دسترسي به بنا ازطريق رشته پلكاني است كه در ضلع شرقي آن قرار دارد.
   بناي چايخوران داراي دو ورودي است، ورودي اصلي آن از راهروي ضلع شرقي به سه اتاق تو در تو كاخ منتهي مي شود. از سوي ديگر به ايوان شمالي راه مي يابد. راهرويي نيز در ضلع جنوبي كاخ وجود دارد كه اتاقها را به بخش خدمات و سرويسهاي بهداشتي مرتبط مي سازد.
   اين بنا داراي ايواني با 10 ستون چوبي تراش دار در سمت شمال است. اطراف درها و پنجره ها در نماي شمالي، داراي ابزار گچي و تزئينات گچبري است و سقف اتاقها نيز با نقوش گل و بوته گچبري شده است. اين كاخ از بناهاي دوره پهلوي اول و در مجموع داراي اتاقهاي بزرگ، ايوان دلگشا و ستونهاي بلند است. معماري اين عمارت متاثر از سبك معماري سنتي مازندران است.
   هم اكنون از اين بنا به عنوان محل اداره ميراث فرهنگي چالوس استفاده مي شود.

 
 

 

   كاخ اجابيت

 

   آدرس: روستاي اجابيت - شهر كلار دشت

 

   مسير دسترسي به آن از چالوس آغاز و در مسير كندوان و محور ارتباطي چالوس به تهران تا مسافت 35 كيلومتر ادامه يافته و سپس در مركز شهر مرزن آباد به طرف غرب از جاده اصلي خارج شده و پس از طي نمودن مسافت 23 كيلومتر به شهر كلار دشت مي رسد و اجابيت و كاخ آن در دامنه بلنديهاي جنوب مشرف بر شهر كلاردشت قرار دارد . بنا در 70 سال قبل و اوائل دوران پهلوي ساخته و داراي تزئينات گچ بري ،سنگ و نقوش بسيار زيبا ست.معماري آن ملهم از معماري اروپايي بود و داخل آن نيز داراي اشيا و لوسترهاي زيبا و نفيس مي باشد . حياط زيباي آن نيز پوشيده از درختان نراد است.

 

   - حمام قديمي سرد آبرود

   - راه باستاني

   جاذبه هاي طبيعي
   
   پارك جنگلي فين -
   
   آدرس: در كيلومتر 5 جاده چالوس به تهران
   اين پارك در ابتداي محور كندوان در كنار جاده و رود چالوس و در مسان اراضي و ارتفاعات كوتاه جنگلي واقع شده است و داراي طبيعتي بسيار چشمگير است . پارك جنگلي فين با دارا بودن امكانات نسبي رفاهي براي اقامت هاي كوتاه مدت در روزهاي تعطيل و فصل تابستان مسافران و توريستهاي فراواني را در خود جاي ميدهد
  

   - دژ باستاني دژک

   - دژ قلعه گردن

   - قلع

 
   يشهرك توريستي نمك آبرود ار نظر منابع طبيعي مانند دريا و سواحل بسيار زيبا و مناسب ،جلگه شاليزارهاي سر سبزو كوههاي پوشيده از گياهان متنوع و هماهنگي اين عوامل با يكديگر و از طرفي ديگر برخورداري از امكاناتي نظير تله كابين ،رستوران پايين و بالاي كوه ، كافي شاپ ، هتل پنچ ستاره ، فروشگاههاي مختلف، درياچه، ويلاها ،پيست دوچرخه سواري، فضاهاي پارك مانند با امكانات رفاهي در ايراني بي نظيراست است .تله كابين با طول كابل 2000 متر در كمتر از 15 دقيقه گردشگران را از نواحي جلگه اي ساحل دريا به ارتفاع 1050 متري مدوبن منتقل مي كند كه در حين انتقال بديع مناظر را به نمايش مي گذارد ، اين مكان تفريحي بهترين شرائط را براي اجراي تورهاي مسافرتي داراست .هتل آزادي با دارا بودن 5 ستاره و گروه ب يكي از بهترين اماكن اقامتي كشور است . و در كنار دريا بشكل زيبايي ساخته شده و داراي 180 باب اتاق در كلاسهاي مختلف و سالنهاي متعدد پذيرايي با امانات ويژه ميباشد. 
   
  

ه هريجان

 

 
    هتل آزادي خزر
   آدرس: كيلومتر 12جالوس مقابل نمك آبرود -
   
   هتل آزادي خزر كه به سبك بين المللي ساخته شده سات با چشم اندازي زيبا به درياي خزر و با قرار گرفتن در ميان هكتارهاي جنگل و هواي مطبوع و عالي ، خدمات متنوعي را عرضه مي كند . هتل آزادي خزر با قرار گرفتن در ميان شهرهاي چالوس و رامسر امتياز در اختيار داشتن چشم انداز زيباي جنگل و دريا را در آن واحد باهم دارا ميباشد.
  

شهرستان نوشهر
   درياچه ولشت 
   
 


:: موضوعات مرتبط: جغرافیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : magy


    جايگاه ساختاري ايران در کوهزاد آلپ – هيماليا و قرار گيري آن در حاشيه برخوردي دو قاره اورازيا و گندوانا سبب گرديده تا پديده هاي گوناگون علوم زمين از نگاه چينه شناسي, ماگماتيسم, متامورفيسم, کاني زايي, مخاطرات طبيعي و ... نمونه باشد. به همين رو, گردآوري و پردازش داده هاي موجود به ويژه در امتداد راه هاي اصلي کشور در دستور کار پايگاه ملي داده هاي علوم زمين کشور قرار گرفته تا دو هدف زير تحقق يابد:
   - ارايه داده هاي پردازش شده از زمين شناسي ايران در امتداد راه هاي اصلي به دانش پژوهان علوم زمين
   - زمينه سازي اشاعه علوم زمين در جامعه با هدف آشنايي عامه مردم با دانش زمين و نقش بنيادي آن در برنامه هاي توسعه اي
   گفتني است که از آغاز فعاليت هاي پژوهشي سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور تا کنون, حجم در خور توجهي از نقشه ها و گزارش هاي زمين شناسي قابل استناد تهيه شده است که توانسته اند "بنيان" اطلس زمين شناسي راه هاي ايران باشند. با اين وجود, به منظور بازنگري و همچنين تهيه تصاوير از "جلوه هاي ويژه" بخشي از فعاليت ها از نوع صحرايي بوده است.
   اطلس هاي ياد شده تنها بيانگر ويژگي هاي زمين شناسي ايران نخواهند بود, بلکه گردآوري نوشتارها و تصاوير مکانهاي فرهنگي, تاريخي, مهندسي, جلوه هاي طبيعي و ... همچنان بخشي از اهداف پيش بيني شده اند به سخن ديگر هر اطلس در برگيرنده داده هاي زير خواهد بود:
   - ويژگي هاي زمين شناسي مسير به پهناي حدود 10 تا 15 کيلومتر از دو طرف محور راه
   - راهنماي نقشه زمين شناسي که نشانگر جنس, سن, رابطه سني, توان اقتصادي و ... واحدهاي زمين شناسي مي باشد.
   - تصاوير پديده هاي زمين شناسي ويژه, منظم به شرحي ساده, کوتاه و مفيد
   - تصاوير از پديده هاي فرهنگي, علمي, هنري و ... در گستره زير پوشش اطلس منظم به بيان نام, تاريخچه و ...
   با تهيه چنين اطلس هايي بخشي از اهداف پايگاه ملي داده هاي علوم داده هاي علوم زمين کشور در "اطلاع رساني" جامع در علوم و فنون زمين تحقق مي يابد.
   
   پايگاه ملي داده هاي علوم زمين کشور

 


    استان مازندران با 24091 كيلومتر مربع مساحت و 2602008 نفر استان مازندران بر سر راههاي مهم ارتباطي كشور قرار گرفته بطوريكه اين راهها مازندران را به استانهاي گلستان در شرق و گيلان درغرب و تهران و سمنان در جنوب وصل مي كند . اين راه ها به سه دسته آسفالته ، راه آهن و آبي تقسيم مي شوند . در شرق مازندران راه آسفالته مازندران به مشهد قرار دارد و در غرب آن راههاي آسفالته به چهار شاخه تقسيم مي گردد:
   1)جاده كناره كه به گيلان وصل مي شود.
   2) جاده چالوس (كندوان) كه به كرج و تهران وصل مي شود .
   3) جاده هراز كه مازندران را به تهران وصل مي كند و كوتاه ترين راه ارتباطي است . 
   4) جاده فيروزكوه كه از طريق ورسك به تهران وصل مي شود ، اين راه ها نقش مهمي در اقتصاد منطقه دارند.
   مازندران تنها استاني است كه با سه محور هراز، كندوان و فيروزكوه با مركز كشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري، رامسر و نوشهر ارتباط هوايي آن را با بقيه نقاط برقرار ساخته و راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي كند. مازندران بنا بر موقعيت طبيعي خود شايد حاصلخيزترين منطقه كشور پهناور ايران باشد كه همه گونه نعمت و فراواني به آن بخشيده شده است.
   درياي خزر با دارا بودن منابع سرشار غذايي و آبزيان متنوع به ويژه خاويار ، در زمينه گذراندن اوقات فراغت نيز داراي ويژگيهاي منحصر به فردي است كه آن را در منطقه متمايز نموده است. مهمترين راه آبي ، درياي خزر است كه با كشورهاي شوروي سابق و اروپائي ارتباط بازرگاني برقرار مي كند . بسياري از شهرهاي مازندران در كنار اين دريا قرار دارند ليكن تنها بندر مهم و فعال اين استان بندر نوشهر مي باشد كه هر ساله حدود 100كشتي بازرگاني در اين بندر به مقدار 400 هزار تن كالا تخليه و بارگيري مي كنند.
   
   
   
   
   
   

    چالوس:
   
   يكي از شهرهاي استان مازندران است، بلندي ارتفاع آن 20 متر مي باشد که 200 کيلومتر از شمال تهران از راه کرج با جاده هاي پيچ در پيچ، 80 کيلومتر شرق رامسر، 120 کيلومتر غرب بابلسر فاصله دارد. براي ساکنين تهران، چالوس با دارا بودن جنگلهاي زيبا، جزء تفريحگاه دريائي به حساب مي آيد و براي جهانگردان خيلي پرجاذبه است. چالوس داراي راه کوهستاني زيبا با دره هاي عميق، درياچه مصنوعي و امکان گشت و گداز در علم کوه مي باشد. در پشت ساحل، سرزميني با خانه هاي چوبي، انبار غله ها، کشتزارهاي سبز يا طلايي، گله هاي گاو و اسب که آزادانه مشغول چرا هستند و رديفهاي درختان ديده مي شود. محدوده و موقعيت شهرستان چالوس به جهاتي از دير باز محل اسكان وگذر مردماني باتفكرات گوناگون بوده و آناني كه براي احياء وحصول فرهنك سرمايه عمرشان را صرف نموده اند آن را مورد بازديد قرار داده اند. اين منطقه در بخش غربي مازندران و بر سر سه راهي قرار گرفته كه به نوعي محل تلاقي سه استان مي باشد. اين شهرستان از سمت شرق با نوشهر كه خود بندري بزرگ است همسايه مي باشد كه اهميت آن به جهت وجود كليه معاملات و تبادلات تجاري و توريستي برون مرزي با كشورهاي حاشيه درياي خزر مي باشد. از طرف شمال به بزرگترين و زيباترين درياچه جهان درياي خزر متصل مي باشد و از سمت جنوب با كوههاي هميشه سبز و بلند قامت البرز برابر است كه جاده پرپيچ و خم و مارپيچي كندوان با چشم انداز بسيار زيبايي از دل آن مي گذرد و داراي آب و هوايي پاك و عاري از آلودگي به نسبت شهرستانهاي ديگر است كه خود موجبات جلب توريست را فراهم مي‏كند. اما نكته مهم مكاني زيبا و دلنشين و توريست پذير به نام نمك آبرود مي‏باشد كه در نوع خود با ساخت و ساز مدرن در قالب شهركي بزرگ حائز اهميت است اين منطقه در فاصله 12 كيلومتري غرب چالوس قرار دارد كه از شمال با دريا واز جنوب به كوه مدوبن از سلسله جبال البرز واز غرب و شرق به اراضي كشاورزي منطقه محدود شده است ودر زميني با وسعت 650 هكتار طراحي شده و عمليات اجرائي آن در فازهاي مختلف هم اكنون در دست اجرا مي باشد اين شهر با توجه به جمعيت ساكن و توريستي كه به استناد مطالعات انجام شده برآن متصور است از پنج محله مسكوني به همراه مراكز تفريحي ورزشي خدماتي تجاري فرهنگي - مذهبي - بهداشتي و آموزشي تشكيل گرديده كه خدمات مورد نياز ونظر ساكنين را در اشكال مختلف محله اي وشهري ارائه مي دهد.
   
   تاريخچه شهر چالوس 
   چالوس از شهرهاي قديمي استان مازندران است كه در جلگه مياني سواحل درياي خزر واقع شده است. نام اين شهر در گذشته هاي دور سالوس يا شالوس بود كه در پيرامون آن دو شهر كوچك ديگر به نام كبيره و كچه نيز وجود داشته است. بعضي از علماي جغرافيانويس، چالوس را از آبادي هاي طبرستان دانسته اند. محمد بن اويس از امراي دوره تسلط خلفاي عرب به دستور خليفه معتصم به حكمراني چالوس منصوب شد. محمد بن اويس خود در رويان (قسمتي از طبرستان) استقرار يافت و پسرش احمد را به حكومت چالوس گمارد. شهر چالوس در زمان حمله امير تيمور تخريب شد و سپس تا قرن هاي متمادي به صورت روستايي كوچك درآمد. در دهه اول قرن حاضر (1310) با پشتيباني دولت وقت آرام آرام به صورت شهري سازمان يافته در آمد و امروزه به شهري زيبا با امكانات فراوان جهانگردي تبديل شده است.
ة
 
 
 
 
   مراکز تاريخي و باستاني
   
   كاخ چايخوران
   آدرس: در 6 كيلومتري چالوس - ورودي شهر چالوس
   كاخ چايخوران بنايي است مستطيل شكل كه در محوطه اي بزرگ و بر صفه اي بلند در يك طبقه احداث شده است. دسترسي به بنا ازطريق رشته پلكاني است كه در ضلع شرقي آن قرار دارد.
   بناي چايخوران داراي دو ورودي است، ورودي اصلي آن از راهروي ضلع شرقي به سه اتاق تو در تو كاخ منتهي مي شود. از سوي ديگر به ايوان شمالي راه مي يابد. راهرويي نيز در ضلع جنوبي كاخ وجود دارد كه اتاقها را به بخش خدمات و سرويسهاي بهداشتي مرتبط مي سازد.
   اين بنا داراي ايواني با 10 ستون چوبي تراش دار در سمت شمال است. اطراف درها و پنجره ها در نماي شمالي، داراي ابزار گچي و تزئينات گچبري است و سقف اتاقها نيز با نقوش گل و بوته گچبري شده است. اين كاخ از بناهاي دوره پهلوي اول و در مجموع داراي اتاقهاي بزرگ، ايوان دلگشا و ستونهاي بلند است. معماري اين عمارت متاثر از سبك معماري سنتي مازندران است.
   هم اكنون از اين بنا به عنوان محل اداره ميراث فرهنگي چالوس استفاده مي شود.

 
 

 

   كاخ اجابيت

 

   آدرس: روستاي اجابيت - شهر كلار دشت

 

   مسير دسترسي به آن از چالوس آغاز و در مسير كندوان و محور ارتباطي چالوس به تهران تا مسافت 35 كيلومتر ادامه يافته و سپس در مركز شهر مرزن آباد به طرف غرب از جاده اصلي خارج شده و پس از طي نمودن مسافت 23 كيلومتر به شهر كلار دشت مي رسد و اجابيت و كاخ آن در دامنه بلنديهاي جنوب مشرف بر شهر كلاردشت قرار دارد . بنا در 70 سال قبل و اوائل دوران پهلوي ساخته و داراي تزئينات گچ بري ،سنگ و نقوش بسيار زيبا ست.معماري آن ملهم از معماري اروپايي بود و داخل آن نيز داراي اشيا و لوسترهاي زيبا و نفيس مي باشد . حياط زيباي آن نيز پوشيده از درختان نراد است.

 

   - حمام قديمي سرد آبرود

   - راه باستاني

   جاذبه هاي طبيعي
   
   پارك جنگلي فين -
   
   آدرس: در كيلومتر 5 جاده چالوس به تهران
   اين پارك در ابتداي محور كندوان در كنار جاده و رود چالوس و در مسان اراضي و ارتفاعات كوتاه جنگلي واقع شده است و داراي طبيعتي بسيار چشمگير است . پارك جنگلي فين با دارا بودن امكانات نسبي رفاهي براي اقامت هاي كوتاه مدت در روزهاي تعطيل و فصل تابستان مسافران و توريستهاي فراواني را در خود جاي ميدهد
  

   - دژ باستاني دژک

   - دژ قلعه گردن

   - قلع

 
   يشهرك توريستي نمك آبرود ار نظر منابع طبيعي مانند دريا و سواحل بسيار زيبا و مناسب ،جلگه شاليزارهاي سر سبزو كوههاي پوشيده از گياهان متنوع و هماهنگي اين عوامل با يكديگر و از طرفي ديگر برخورداري از امكاناتي نظير تله كابين ،رستوران پايين و بالاي كوه ، كافي شاپ ، هتل پنچ ستاره ، فروشگاههاي مختلف، درياچه، ويلاها ،پيست دوچرخه سواري، فضاهاي پارك مانند با امكانات رفاهي در ايراني بي نظيراست است .تله كابين با طول كابل 2000 متر در كمتر از 15 دقيقه گردشگران را از نواحي جلگه اي ساحل دريا به ارتفاع 1050 متري مدوبن منتقل مي كند كه در حين انتقال بديع مناظر را به نمايش مي گذارد ، اين مكان تفريحي بهترين شرائط را براي اجراي تورهاي مسافرتي داراست .هتل آزادي با دارا بودن 5 ستاره و گروه ب يكي از بهترين اماكن اقامتي كشور است . و در كنار دريا بشكل زيبايي ساخته شده و داراي 180 باب اتاق در كلاسهاي مختلف و سالنهاي متعدد پذيرايي با امانات ويژه ميباشد. 
   
  

ه هريجان

 

 
    هتل آزادي خزر
   آدرس: كيلومتر 12جالوس مقابل نمك آبرود -
   
   هتل آزادي خزر كه به سبك بين المللي ساخته شده سات با چشم اندازي زيبا به درياي خزر و با قرار گرفتن در ميان هكتارهاي جنگل و هواي مطبوع و عالي ، خدمات متنوعي را عرضه مي كند . هتل آزادي خزر با قرار گرفتن در ميان شهرهاي چالوس و رامسر امتياز در اختيار داشتن چشم انداز زيباي جنگل و دريا را در آن واحد باهم دارا ميباشد.
  

شهرستان نوشهر
   درياچه ولشت 
   
 


:: موضوعات مرتبط: جغرافیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 شهريور 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد