نوشته شده توسط : magy

آیا واقعا گالیله به گرد بودن زمین پی برد ؟

     گالیله از دانشمندان ایتالیایی بود که برخی او را پدرفیزیک مدرن می نامند و حتی موضوع نسبیت را نیز به وی نسبت می دهند ولی آیا به راستی او کشف کرد که زمین گرد است ؟

    واقعیت این است که بیشتر دانشمندان دنیا می دانستند که زمین گرد است و داستان هایی که در این خصوص مطرح می شود افسانه ای بیش نیست بلکه گالیله به دلیل درگیر شدن با کلیسا به این شهرت رسید.

     او بین 1564 تا 1642 زندگی کرد ولی حال این سوال مطرح می شود که اگر به سختی می توان باور کرد که در قرن 16 هنوز سخن از گرد بودن یا نبودن زمین مطرح بوده پس واقعا چه کسانی به گرد بودن زمین پی بردند ؟

یافته های تاریخی نشان می دهد که گویا ایرانیان از ابتدا از گرد بودن زمین مطلع بودند! حداقل چیزی که میتوان گفت این است که بیش از 3730 سال پیش که ایران شهر نیمروز را به عنوان نصف النهار صفر درجه انتخاب کرد از گرد بودن زمین مطلع بودند و برخی معتقدند که انتخاب شهر نیمروز عملی تر است (توضیح این که اخیرا مبدا به گرینویچ منتقل شده).

ویرایش 92/4 : با توجه به این که من هیچ دلیل قانع کننده برای انتقال مبدا از شهر نیم روز به گرینویچ پیدا نکردم به این نتیجه رسیدم که جریان مدیریت جهانی برای اغفال یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین برای پشتیبانی از تشکیل کشور اسرائیل این انتقال را صورت داد چرا که بعد از انتقال، موقعیت معبد سلیمان تطبیق مذهبی با نوشته های یهود پیدا می کرد. اگر کسی در این خصوص اطلاعاتی داره لطفا در اختیار این سایت هم قرار بده.

    اما سوال بعدی این است که این موضوع چه ربطی به گالیله دارد ؟

    دانشمندان اسلام برای پیدا کردن جهت قبله در قاره های دیگر نیاز به اندازه گیری شعاع کره زمین داشتند . لذا یکی از مباحث داغ جهان اسلام اندازه گیری شعاع کره زمین بود . ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی با به کار گیری متدی جدید توانست شعاع کره زمین را با دقت بیش از 97 درصد اندازه گیری کند و این محاسبات و مقالات علمی مورد توجه دانشمندان جهان بود .

     من هنوز سندی پیدا نکردم ولی از زبان یکی از محقیقین شنیدم که یکی از اساتید گالیله این مقالات علمی را با دستکاری و با عنوان داستان های تخیلی ( به جهت ترس از کلیسا ) منتشر می کرده و گالیله از اولین کسانی بوده که به صورت مستقیم در این خصوص با کلیسا درگیر شده .

     تقریبا همزمان با فیلسوف ایرانی ابوریحان بیرونی مخترع اپیکتوگرام ابن هیثم ایرانی پدر علم اپتیک مخترع تلسکوپ و بسیاری از سیستم های اپتیکی نوین توانست ارتفاع جو زمین ، سرعت نور و صوت را برای اولین بار اندازه گیری کند البته دقت بالایی نداشت ولی جالب است بدانید که ابوریحان بیرونی و ابن هیثم حدود 500 سال قبل از تولد گالیله درگذشتند .

 



:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,
:: بازدید از این مطلب : 1407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد