نوشته شده توسط : magy

 

  1. تاریخچه کارتینگ

    اوایل دهه پنجاه میلادی عده ای از هوانوردان آمریکایی که توانایی قابل توجهی در مسائل فنی داشتند از آهن پاره ها و موتورهای مستعمل وسیله جالبی ساختند که بعدها به یکی از دوست داشتنی تریت وسایل مسابقه ای تبدیل شد . آنها با چند لاستیک کوچک ، مقداری لوله آهنی و موتورهای کوچک ، یک وسیله کوچک برای سواری ساختند . هر چند آنروز کسی نامی بر آن وسیله کوچک و جالب انتخاب نکرد ، اما به مرور نام کارت بر شناسنامه این دستگاه سریع و هیجان انگیز جای گرفت .
    مسابقات ابتدایی این وسیله عجیب به سرعت در دنیا رواج پیدا کرد . در اروپا اولین کشوری که فکر برنامه ریزی و استفاده مناسب از این خودرو را کرد فرانسه بود . فرانسویها در سال 1959 کارت را کشف کردند و این وسیله به سرعت به ابزاری تبدیل شد که هیجان و جنون سرعت را نزد طرفدارانش به مرز انفجار رساند .
    اولین بار « ژان ماری بالستر » مسابقات قهرمانی ملی را تحت نظر موسسه GNK آموزشهای ابتدایی را دیدند .
    با افزایش علاقمندان به راندن کارت و سرمایه گذاری بخش صنعت ، این فعالیت تبدیل به ورزش و تفریح پر طرفداری شد . در فرانسه یک دوره مسابقه ملی و هفده لیگ منطقه ای بنا نهاده شد و این پتانسیل عظیم در دویست و هشتاد و پنج باشگاه تقسیم گردید .
    پس از مدتی اتحادیه ورزشی کارتینگ با حجم کاری بسیار زیادی پا به عرصه ظهور گذاشت . برگزاری صدوبیست مسابقه خارجی ، صد مسابقه داخلی و صدو پنجاه مسابقه حرفه ای اقدامات موثر این اتحادیه بود . حالا دیگر همه مردم کارتینگ را می شناختند و اتفاقا قهرمان بزرگ مسابقات فرمول نیز از این تمرین مفرح و در عین حال سازنده استقبال می کردند .
    با ورود کارت به مسابقات لومان (Le mans) رقابت در این عرصه کاملا وجهه بین المللی پیدا کرد . در فرانسه قهرمانی مثل « آلن پروست » و در برزیل قهرمان دیگری به نام « آیر تون سنا » در این مسابقات شرکت می کردند و در واقع از این عرصه به مسابقات فرمول راه یافتند . آنها هیچگاه تمرین با کارت را حتی در زمان اوج در مسابقات فرمول یک کنار نگذاشتند . ورود قهرمانان بزرگ به مسابقات فرمول باعث شد تا جوانان زیادی با الگو گرفتن از این افراد کارتینگ را جدی بگیرند . قهرمانانی مثل «میشائل شوماخر» ، « ترولی » ، « ورستاپن » ، « فیزیکلا » و تعدادی دیگراز فارغ التحصیلان موفق مدارس و باشگاههای کارتینگ بودند . امروزه از کارتینگ به عنوان پایه مسابقات فرمول یاد می شود .
    کارت یک خودرو ساده و در عین حال دقیق و پیچیده است . کارتها به طور کلی از اشکال مشابهی سود می برند و در ساخت آنها از آخرین تکنولوژیهای مهندسی حرکتی ((Automotive و مهندسی ساخت استفاده می شود . رانندگی با کارت احتیاج به تمرکز کافی و قدرت قابل قبول بدنی و در عین حال شجاعت دارد . تفاوتهای آشکار کارت با اتومبیلهای تولید سری ((Saloon و ازران قیمت و با صرفه بودن آن باعث شده تا طیف وسیعی ازمردم جهان ازجمله اقشار کم در آمد تجربه سواری با یک خودرو سرکش و انفجاری را به دست آ ورند

    قوانین مسابقات کارتینگ کلاس ICA 125 CC
    موتورهاي دو زمانه (مخصوص كارتينگ) با كلاچ آب خنك بصورت استاندارد كارخانه و هيچگونه تغييري در اجزا موتور مجاز نمي باشد

    شاسي هاي مجاز براي مسابقه در اين گروه عبارتند از:

    ُُُTony Kart , Alpha Premium , Birel Kartoon , Europa Nova , Go Kart , KCM CRG , Sodi , MG ُKart, Mike Wilson, BIZُُُُُ, ...

    مقررات شاسي: براي مسابقه راننده ها بايد شاسي هايي را كه از ليست بند ۲ انتخاب شده استفاده نمايند و هيچگونه تغييراتي در ابعاد شافت عقب، ترمزها و سيستم خنك كننده نبايد داده شود. كليه قطعاتي كه بر روي شاسي سوار مي شوند بايد از سازنده اصلي يا از سازنده اي كه مورد تائيد كميته كارتينگ باشد تهيه شده باشد.

    رانندگان براي انتخاب ابعاد چرخدنده ها و همچنين براي تنظيم پهناي شاسي جلو و عقب آزاد مي باشند.

    شماره شاسي هابايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد. تغيير شاسي ها در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه از قبل توسط كميته كارتينگ اجازه داده شده باشد. اگر اين مجوز صادر شده باشد راننده بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت جدول بندي مرحله مربوطه شروع مي كند.

    لاستيك چرخ : رانندگان براي انتخاب مارك و نوع تايرهاي مورد نظرشان در اين كلاس آزاد مي باشند.

    تعويض موتور در طي مسابقه مجاز نمي باشد مگر آنكه مجوز آن توسط كميته فني كارتينگ صادر شده باشد راننده بصورت سيستماتيك از آخرين موقعيت جدول بندي مرحله مربوطه شروع مي كند.

    هيچگونه تغييري در قطعات داخلي (سيلندر، سرسيلندر، ميل لنگ، شاتون، ياتاقانهاي داخلي پيستون و غيره) و قطعات خارجي (كاربراتوار، هواكش، كوئل، اگزوز، سيستم خنك كننده) موتور نبايد داده شود. شماره موتورها بايد توسط كميته كارتينگ ثبت گردد. وقتيكه شماره موتورها ثبت شد پيچهاي سر سيلندرها توسط كميته فني مهر و موم ميگردد. هر موتوري كه اين مهر و موم را نداشته باشد براي مسابقه مربوطه از اعتبار ساقط مي باشد و راننده بر اساس مقررات كميته انظباطي مجازات مي گردد. قطعات يدكي كه بر روي موتور سوار ميشوند بايد از منبع اصلي (سازنده اصلي) تهيه شده باشند و هيچگونه آماده سازي بر روي موتورها (سنگ زني مجدد، پوليش كاري و غيره) مجاز نمي باشد.

    هر گونه تعمير و نگهداري داخلي موتور بايد به كميته كارتينگ گزارش شود تا كميته پس از تعمير مطابقت موتور را كنترل نموده و در نتيجه مجدداً موتور را مهر و موم نمايد.

    رانندگان در انتخاب شمع موتور آزاد مي باشند بشرط آنكه ابعاد و تعداد الكترودها مشابه شمع اصلي آنها باشد.

    رانندگان بايد از سوختي كه در پمپ بنزينهاي معمولي فروخته مي شود استفاده نمايد.

    مشخصات فني مي تواند در هر زماني در طول مسابقه توسط نمايندگان قسمت فني كميته كارتينگ كنترل شود تا مطابقت خودروها بررسي شود

  2. کارت
    کارت مثل همون ماشینه. بشین پشت فرمون. حواستو جمع کن. زود یاد می گیری.»
    این اولین مکالمه برای سوار شدن به ماشین کوچکی بود که می شد هیجان سواری گرفتن از آن را در همان ابتدا متوجه شد.
    کارت ها ماشین های کوچکی هستند که ظاهری شبیه برادرهای بزرگتر خود دارند. همان هایی که فقط در تلویزیون تماشایشان کرده ایم. رانندگی با ماشین های کوچکی که «کارت» نام دارند تلفیقی از هیجان و نشاط است. تجسم کنید قرار است با وسیله ای رانندگی کنید که مرکز ثقل آن حدود 10
    سانتی متر است. دو پدال زیر پای شما قرار دارد. یکی گاز و دیگری ترمز. اگر مسیری صاف و هموار هم داشته باشید که البته کمی پیچ در پیچ باشد همه چیز آماده است تا هیجان را تجربه کنید. در ادامه این گزارش سعی کرده ایم تا با اشاره به بعضی از نکات مهم درباره این ورزش شما هم بیشتر با کارتینگ آشنا شوید. شاید خواستید که یک کارت سوار ماهر شوید.
    نوع خاص خودرو
    کارت سواری در ضمن اینکه نیاز به تمرکز، هوش بالا و قدرت بدنی خوب نیاز دارد اما در عین حال می تواند ورزشی مفرح برای
    علاقه مندان سرعت و هیجان باشد.
    کارتینگ ورزشی است که از حدود 7سال پیش در ایران آغاز شد و توانست در مدت کوتاهی طرفداران زیادی را به خود جذب کند چراکه نمی شد از هیجان و سرعت این ورزش به راحتی چشم پوشی کرد. اما چرا این ورزش جذاب را کارتینگ نامگذاری کرده اند؟
    خودروهایی که چرخ آنها بیرون از بدنه و گلگیرها قرار گرفته باشد در اصطلاح «چرخ‌باز» گفته می شود.
    خودروهای به‌کاررفته در ورزش کارتینگ نیز از نوع چرخ‌باز هستند. این خودروها در اصطلاح کارت نامیده می شوند و این ورزش هم با توجه به نام وسیله اصلی این ورزش کارتینگ نامیده شده است.
    در حال حاضر بعضی باشگاه ها برای ثبت نام دوستداران این رشته جذاب فعالیت می کنند که هنوز هم نمی تواند پاسخگوی نیاز علاقه مندان باشد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این ورزش در مقایسه با رشته های پرطرفدار دیگر کمی پر خرج تر است.
    فدراسیون اتومبیلرانی هم در چند سال اخیر تلاش هایی را برای گسترش این ورزش انجام داده است. از جمله این تلاش ها می توان به پیست کارتینگ مجموعه ورزشی آزادی اشاره کرد که تقریبا همه مسابقات این رشته در آنجا برگزار می شود و روزهای جمعه ای که قرار نیست مسابقه فوتبالی برگزار شود علاقه مندان کارتینگ به ورزشگاه آزادی می آیند.
    هر ماشین کارت با اینکه به نظر وسیله کوچک و جمع و جوری به نظر می رسد اما از اجزا زیادی تشکیل شده که هر کدام از آنها نقش مهمی را در یک مسابقه ایفا می کند. چرخ ها، شاسی و موتور را می توان اصلی ترین
    بخش های یک کارت دانست. البته گفتیم که واقعا تفکیک اهمیت قطعات یک دستگاه کارت واقعا کار دشواری است.
    اگر تصمیم دارید که یکی از این کوچولوهای تند و تیز را بخرید باید بدانید که نیاز به
    بودجه ای میلیونی خواهید داشت. هر دستگاه کارت دسته دوم( که البته ساخت کشور های خارجی و حرفه ای در کارتینگ است) نیاز به مبلغی در حدود 3 میلیون تومان دارد. دستگاه های نو هم قیمتی در حدود 5 میلیون به بالا دارند.
  3. ماهر باشید
    در کارتینگ غیر از کارتی که سوار آن
    می شوید مهارت خود شما هم بسیار مهم است. اگر مي خواهيد به عنوان يك راننده كاملا
    حرفه اي مطرح شويد، بايد تمام عادت های قبلی را فراموش كنيد. رانندگي يك علم است و بهترين راه يادگيری اين علم، تغيير عادت های رانندگی از پايه است.
    اهميتي ندارد كه شما چقدر می توانيد در يك جاده كوهستانی مارپيچ و يا در خيابان های شهر تند برويد و همین طور اهميتی ندارد كه از ديد ديگران چقدر راننده خوبي هستيد. رانندگی در پيست اتومبيلرانی مقوله ای كاملا مجزاست كه نيازمند توانايی های خاص شماست.
    در اين قسمت، به بعضی از تكنيك های كاربردی اتومبيلرانی اشاره می کنیم.
    سعی كنيد اين تكنيك ها را يكی يكی تمرين كنيد و هرگاه كه انجام اين تكنيك ها برای شما يك عادت شد، سراغ تكنيك بعدی برويد. بعضی از اين تكنيك ها قابل اجرا در خيابان هستند و بعضی ديگر به علت سرعت بالا و در نتيجه خطر ناشی از آن خير. به هر حال اجراي اين تكنيك ها باعث افزايش طول عمر خودروی شما و تسلط بيشتر شما و در نتيجه ايمنی بهتر خواهد شد.
    فراموش نكنيد "دانستن" به معناي "توانايي انجام" نيست. پس تمرين را فراموش نكنيد. شما براي تمرين نيازي به خودرويي آماده براي مسابقه و يا تجهيزات آنچناني نداريد، يك خودروي كاملا معمولي اما سالم همراه با پشتكار شما از شما يك راننده حرفه اي مي سازد. يك راننده خوب بايد همانند يك ورزشكار خوب باشد يعني براي به دست آوردن مهارت تمرين كند و داشتن مهارت را دليل بر تمرين نکردن و ياد گيري و مطالعه نداند. هوش، استعداد و داشتن خودروهاي بهتر فقط به اين امر سرعت مي بخشد.
    اولين نكته‌اي كه قبل از حتي روشن كردن خودرو بايد به آن توجه كرد نحوه صحيح نشستن در خودرو است. رعايت نکردن اين نكات باعث كاهش توانايي‌هاي شما، كاهش ديد و خستگي خواهد شد.
    در خودروهايی مانند خودروهاي كارتينگ راننده تقريبا در خودرو دراز مي‌كشد و دستهايي نسبتا صاف دارد (در اين خودروها آرنج كمتر از خودروهاي سواري خم مي‌شود) در حالي كه در ساير خودروها نحوه قرار گرفتن روي صندلي كاملا متفاوت است. به دليل ارتفاع کم، راننده با پاهايي به هم چسبيده كه از ناحيه زانو كمي خم شده اند و دستهايي نزديك به هم با فرمان و پدال كار مي‌كند. اما در ساير خودروها اينگونه محدوديت ها را نداريد.ممكن است فاصله و نحوه قرارگيري پدال ها و فرمان كاملا مناسب اندازه و طول پاها و دستان شما نباشد،‌ در اين صورت مي توانيد با تغييراتي كه در پدال‌ها و حالت و عمق فرمان مي‌دهيد به حالت ايده ال مخصوص خود دست يابيد.
    اولين سوالي که در هنگام رانندگي با کارت مطرح مي شود اين است که چگونه بپيچيم؟ بیشتر افراد با روش پشت سر گذاشتن پيچ مسیرها آشنا هستند ولي از آنجا که ممکن است بعضی اشتباهات جزئي و باورهاي غلط به مرور در ذهن رانندگان جا افتاده باشد، بهتر است نکات زیر را با دقت بخوانید.
    هدف اصلي راننده در هنگام عبور کردن از پيچ آن است که پيچ را تا حد ممکن به خطوط صاف تبديل کند و آنرا سريع تر طي کند. به مسيري که به این شکل به وجود مي آيد اصطلاحاً مسير يا خط مسابقه
    (Racing Line) گفته می شود.
    نکته مهم بعدي که توجه به آن لازم است نقاط آغاز ترمزگيري و آغاز گاز دادن است. شما بايد قبل از آغاز پيچ ترمزگيري کنيد، اگر پس از چرخاندن فرمان ترمز بگيريد حتماً به دور خود خواهيد چرخيد و در این حالت تماشاچی ها لحظات زیبایی را تماشا خواهند کرد و شما فقط زمان را از دست می دهید، پس هنگامي که داخل پيچ شده ايد، اصلاً ترمز نگيريد .
    اما بعد از هر ترمز گرفتنی باید به گاز دادن فکر کرد.
    هنگامي که از نزديک ترين نقطه به وسط پيچ (از سمت داخل آن) قرار داريد، فشار بر پدال گاز را آغاز کنيد،هنگامي که حس کرديد
    مي توانيد گاز دهید و کارت شما بدون خارج شدن از مسير سرعت خواهد گرفت، حتماً گاز دهيد. اين حس را با تمرين کردن به دست خواهيد آورد.

    کارت خوب من
    هنگامي که کارت مورد استفاده شما از لحاظ موتوري ضعيف باشد ممکن است نياز به ترفندي خاص داشته باشيد. پيچ را در حالي که گاز را نگه داشته ايد آغاز کرده و سرعت را با استفاده از ترمز (با پاي ديگر) کم کنيد. اين مسئله جريان بنزين به موتور را حفظ کرده و باعث شتابگيري بهتر کارت در هنگام خروج از پيچ مي شود. البته ترمز با پاي چپ به لحاظ حساسيت کمتر پا (عادت روزمره به فشردن کلاچ با پاي چپ) نياز به تمرين زياد دارد.تمام مواردی که خواندید بخشی از تجربیات مختلف ورزشکاران حرفه ای این رشته بود که ما هم برای شما نوشتیم. به طور حتم خواندن این مطالب می تواند به شما کمک کند تا
    نکته‌های ابتدایی این رشته را بدانید اما اصلی‌ترین کار تمرین است و تمرین. ورزشکار باشید.


    منبع:
    کد:

    معیارارض یابی مقام
    معیار ارزیابی مقام :
    الف) اگر مسابقه بصورت مرحله اول ودوم برگزار گردد (9 مسابقه اول) هر دو مسابقه اول ودوم دارای پوئن خود می باشد .

    2 3 4 5 6 ...................... 34
    مقام

    2 3 4 5 6 ...................... 34
    پوئن


    در آخر مجموع پوئن های دو مسابقه و پوئن های مربوط به خطا ها با هم جمع گشته ودر آخر کسی که پوئن کمتر ی داشته باشد در جایگاه بالا تر قرار می گیرد.
    توضیح 1: چنا نچه دو شرکت کننده دارای امتیاز برابر باشند کسی که در مسابقه دوم مقام بهتری کسب نموده باشد در جایگاه بالاتر قرار می گیرد.
    توضیح 2: چنانچه کسی دریکی از دو مسابقه شرکت نکند ویا موفق به عبور از خط پایان نشود پوئنی معادل آخرین نفر به علاوه 1 را میگیرد.

    ب) اگر مسابقه به صورت مقدماتی ونهایی برگزار شود (مسابقه دهم ) معیار ارزیابی تنها مسابقه پایانی است و مسابقه مقدماتی فقط برای تعیین خط استارت مسابقه دوم در نظر گرفته می شود .

    3 - 4 - تعداد دورهای مسابقه :
    1 - اگر مسابقه بصورت مسابقه اول ودوم برگزار گردد(9مسابقه اول ) تعداد مسابقه 40 دور طی مسیر کامل پیست و در هر دور معادل 20 دور میباشد.
    2 - اگر مسابقه بصورت مقدماتی و نهایی برگزار گردد . (مسابقه دهم) تعداد مسابقه 40 دور طی مسیر کامل پیست که در دور مقدماتی 15 دور و در دور نهایی 25 دور برگزار می گردد .

    استارت مسابقه :
    استارت مسابقه به صورت استارت در حرکت (rollingstart) می باشد ، که دارای ضوابط زیر است :
    1 - هرگونه شتاب گیری قبل از خط زردی که به فاصله 25 متر از خط استارت کشیده شود ممنوع می باشد .
    2 - هرگونه سبقت گیری و ضربه در حین دور مارشال ممنوع است .
    3 - قبل خاموش شدن چراغ (نارنجی) هرگونه سبقت گیری ممنوع می باشد .

    امتیاز قهرمانی :
    امتیاز قهرمانی در دو رده قهرمانی فردی (قهرمان سال باشگاه) و قهرمانی تیمی (تیم قهرمان باشگاه) در نظر گرفته می شود . این امتیاز با توجه به نظر کمیته های مسابقات (فنی ، داوری ، انضباطی) برای 15 مقام برتر به شرح زیر در نظر گرفته می شود :
    به ترتیب اول تا پانزدهم (از چپ به راست) 1 و 2 و ... و 6 و 10 و 11 و 13 و 16 و 20 و 25 معیار ارزیابی امتیاز قهرمانی تیمی ، مجموع امتیازات فردی بدست آمده توسط افراد تیم ، تقسیم بر تعداد نفرات تیم می باشد .

    تبصره : حداقل تعداد نفرات برای تشکیل یک تیم دو نفر و حداکثر چهار نفر می باشد .

    توضیح : چنانچه در پایان سال ، افراد و یا تیم هایی دارای امتیاز قهرمانی برابر باشند ، فرد یا تیمی در مقام بالاتر قرار می گیرد که تعداد مقام اول بیشتری داشته باشد ، اگر دو تیم در تعداد مقام اولی نیز برابر بودند ، به همین ترتیب مقام های بعدی مورد ارزیابی قرار می گیرد
  4. قوانین کارتینگ
    آشنایی با قوانین رسمی کارتینگ برای هر راننده چه حرفه ای و چه آماتور ضروری است . چرا که بدون دانستن اصول اولیه این قوانین ، امکان پیشرفت و شرکت در پیستهای بین المللی و مسابقات از فرد سلب می شود . از آنجا که یکی از مهمترین عوامل حاکم بر حرکت روی پیست ، داوران می باشند و آنها نیز برای اعلام وضعیت پیست یا مسابقه از پرچم های مختلف استفاده می کنند ، شناختن این پرچم ها بسیار مهم است .
    * نکته قابل ذکر اینکه در سطوح مختلف مسابقات ، از برخی از این پرچم ها استفاده نمی شود . ماخذ این قوانین ،مجموعه قوانین CIK می باشد .

    - علائمی که در ابتدای مسابقه و تنها توسط مجری مسابقات ، مسئول پیست و یا معاونین آنها استفاده می شود :

    الف) پرچم قرمز :
    این پرچم را تنها در مواقعی که نیاز به متوقف کردن یک مسابقه یا دور تمرینی باشد ، در خط شروع حرکت می دهند . مجری مسابقات ، مسئول پیست و یا معاونین آنها نیز می توانند از پرچم قرمز برای بستن پیست استفاده کنند .


    ب) پرچم شطرنجی سیاه و سفید :
    این پرچم حتما باید حرکت داده شود و برای نشان دادن پایان یک مسابقه یا دور تمرینی بکار می رود .


    * پ) پرچم سیاه :
    از این پرچم برای علامت دادن به راننده خاطی استفاده می شود و به معنی آن است که راننده مذکور باید از پیست خارج گردد و باید در پیت استاپ خود توقف نماید .
    تصمیم به استفاده از این پرچم تنها بر عهده دبیر مسابقات است و علت آن بلافاصله به تیم یا راننده مذکور اعلام خواهد شد .


    * ت) پرچم سیاه با دایره نارنجی (قطر 40 سانتیمتر) :
    از این پرچم برای علامت دادن به راننده استفاده می شود و به راننده مذکور علامت می دهد که کارت وی دارای نقص فنی است و ممکن است او یا دیگر رانندگان را به مخاطره اندازد . راننده مورد نظر باید در دور بعدی به پیت استاپ رفته و متوقف شود.


    * ث) پرچم سیاه و سفیدی که بطور مورب تقسیم شده است :
    این پرچم تنها یکبار به راننده نشان داده می شود و به معنی آن است که گزارش انضباطی در رابطه با رفتار غیر ورزشی وی ثبت خواهد گردید .


    ج) پرچم آبی و قرمزی که بطور مورب دوبار تقسیم شده است بهمراه شماره :
    راننده مورد نظر باید قبل از Lap شدن و یا در صورتی که Lap شده است بلافاصله توقف نماید . این پرچم تنها در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که در دستورالعمل مسابقه ذکر شده باشد .
    - علائمی که در محلهای دیده بانی پیست مورد استفاده قرار می گیرند .

    - lap شدن : در صورتی که نفر اول مسابقه به آخرین نفر برسد نفر آخر باید به او اجازه عبور بدهد و در اصطلاح lap شده است .


    چ) پرچم زرد :
    این پرچم علامت خطر است و برای رساندن دو مفهوم مختلف و به دو صورت استفاده می شود :
    - با حرکت قوسی یکطرفه : از سرعت خود بکاهید ، سبقت نگیرید و آماده تغییر ناگهانی باشید . در کنار یا گوشه ای از پیست مورد خطرناکی وجود دارد .
    - با حرکت قوسی دوطرفه : از سرعت خود بکاهید ، سبقت نگیرید و آماده تغییر ناگهانی و یا توقف باشید . مورد خطرناکی تمام یا قسمتی از پیست را مسدود کرده است .
    پرچم زرد معمولا در پست مارشال بلافاصله قبل از محل مورد خطر نشان داده می شوند . سبقت گرفتن در حد فاصل یک پرچم زرد و پرچم سبز بعد از مورد خطرناک ، ممنوع می باشد .


    ح) پرچم زرد با نوارهای قرمز :
    این پرچم باید بصورت بی حرکت به رانندگان نشان داده شود ، تا آنها را از کاهش چسبندگی محلی در پیست بعلت وجود آب یا روغن مطلع کند . این پرچم باید حداقل به مدت 4 دور نشان داده شود ، مگر آنکه مورد لغزندگی قبل از آن بر طرف شده باشد . اما مارشالهای پستهای بعدی نیازی به نشان دادن پرچم سبز ندارند .


    خ) پرچم آبی :
    معمولا این پرچم حرکت داده می شود و به راننده مذکور نشان می دهد که کسی در حال سبقت گرفتن از اوست .


    د) پرچم سفید :
    این پرچم دور پایانی مسابقه را اعلام میدارد .


    ذ) پرچم سبز :
    این پرچم برای نشان دادن باز بودن مسیر پس از پرچم زرد نشان داده می شود ، محل نشان دادن آن هم جایگاه مارشال بلافاصله بعد از محل مورد خطرناکی می باشد که استفاده از یک یا چند پرچم زرد را باعث شده است . در صورت تشخیص مدیر مسابقات یا مسئول پیست ، می توان از پرچم برای شروع یک دور تمرینی یا یک Warm-Up Lap استفاده نمود .



    *نکته :
    سه پرچم اخیر را باید بدون حرکت و بهمراه یک تخته سیاه کوچک ، که شماره کارت با رنگ سفید بر روی آن نوشته شده است ، تنها به راننده کارت مورد نظر نشان داد . در صورت صلاحدید دبیر مسابقات می توان این پرچم ها را در محلهای دیگر پیست نیز استفاده نمود . معمولا دو پرچم آخر (موارد "ث" و "ت") تنها با تصمیم مدیر مسابقات و یا مسئول پیست نشان داده می شوند ، اما در مواردی که دبیر مسابقات ، بخاطر اعلام محرومیتهای ورزشی ، تصمیم به استفاده از آن بگیرید ، نیز توسط آنان انجام می شود .

    هرم مسابقات کارتینگ :

    الف - در عرصه مسابقات بین المللی کارتینگ رده های متفاوتی برگزار می شود که عموما به شرح زیر است :

    فرمول A :

    این سری از مسابقات بالاترین رده مسابقات جهانی است که از لحاظ اجرا و رده بندی شباهت زیادی با مسابقات فرمول یک دارد . در این مسابقات رانندگان بر حسب درجه بین المللی و امتیازی که به دست می آورند مسابقه می دهند . از این مسابقات است که رانندگان متبحر فرمول یک مثل شوماخر و مونتویا به دنیای فرمول یک معرفی می شوند .

    سوپر کارت ( 250 سی سی ) :

    در این مسابقات نوع اتومبیلها و قدرت و شکل آنها انواع مسابقات را تعیین می کند و رانندگان در مرتبه بعدی قرار دارند .

    مسابقات امید ( ( ICA:

    این مسابقات برای جوانان زیر 20 سال برگزار می شود و در واقع عالی ترین سطح مسابقات جوانان در جهان است . شکل اجرایی این مسابقات مثل فرمول A می باشد .

    مسابقات استقامت ( ( Endurance :

    این مسابقات معمولا در زمانهای طولانی ( در سه فرم 4 ، 6 ، 24 ساعته ) برگرار می شود و مسابقات در دوره تیمی و انفرادی با مقررات ویژه به اجرا گذاشته می شود .

    مسابقات جهانی نوجوانان :

    در این رده نوجوانان 13 تا 15 ساله که تجربه رانندگی را در مدارس ویژه داشته اند و درعین نوجوانی رانندگی قابلی نیز هستند .

    ب - مسابقات ملی کارتینگ در هر کشوری بر مبنای شرایط فرهنگی و بومی آن کشور تفاوت دارد . اما به طور کلی مسابقات مختلف کارتینگ در کشورها شباهت زیادی به مسابقات جهانی دارد تا در این عرصه قهرمانان بتوانند آزمونهای موثری را برای به دست آوردن قهرمانی پشت سر بگذارند .

    جای آرمهای بالای جدول داخل فصل نامه

    گروه I

    حداکثر ظرفیت سیلندر 100 سی سی
    کلاس Formula Super A

    حداکثر ظرفیت سیلندر 100 سی سی
    کلاس Formula A

    حداکثر ظرفیت سیلندر 125 سی سی
    کلاس Formula C

    حداکثر ظرفیت سیلندر 250 سی سی
    کلاس Superkart

    گروه II

    حداکثر ظرفیت سیلندر 100 سی سی
    کلاس Intercontinental A

    حداکثر ظرفیت سیلندر 100 سی سی
    کلاس Intercontinental A-Junior

    حداکثر ظرفیت سیلندر 125 سی سی
    کلاس Intercontinental C

    حداکثر ظرفیت سیلندر 125 سی سی
    کلاس Super Intercontinental C

    حداکثر ظرفیت سیلندر 125 سی سی
    کلاس Intercontinental C-Sudam

    حداکثر ظرفیت سیلندر 125 سی سی
    کلاس Intercontinental C-Sudam Junior

    حداکثر ظرفیت سیلندر 250 سی سی
    کلاس Intercontinental E
  5.  

 





:: موضوعات مرتبط: کارتینگ , ,
:: بازدید از این مطلب : 1650
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 4 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: