پلاتیپوس
نوشته شده توسط : magy

 

نوک اردکی Platypus که در زبان لاتین به معنای پهن پا می‌باشد و نام فارسی آن نوکاردکی یا ارنی ترنگ است وقتی دانشمندان انگلیسی در سال 1799 آنرا یافتند. نامش راکبک گذاشند زیرا شبیه بسیاری از حیوانات بود. ولی هیچ یک آنها به شمار نیامد.

اینجانور دارای منقار اردک ، دم سگ آبی و پوستی پر پشت است. مانند پرندگان تخممی‌گذارد ولی مانند پستانداران به بچه‌اش شیر می‌دهد. محل زندگی این حیوان در شرقاسترالیا و جزیره تالمانی است.

سوراخ های بینی این حیوان در جلو منقارش است. از اینرومی‌تواند مدتها در زیر آب بماند زیرا فقط سر خود را اندکی بیرون از آب نگه می‌داردو تنفس می‌کند.

پنجه‌های جلو پلاتی پوس پره‌دار است و همین امر شنا کردن آنرا آسانمی‌کند اما چون به خشکی می‌آید پرده هایش در زیر پایش جمع می‌شود و در عوض چند پنجهنمایان می شود.


پلاتی پوس ماده 1 تا 3 تخم می گذارد این تخم ها را بوسیله دمخود به بدنش می چسباند و آنقدر همراه خود نگه می‌دارد تا نوزادان بیرون بیایندنوزاد پلاتی پوس در حالی که دندان در دهان دارد به دنیا می‌آید و از شیر مادر تغذیهمی‌کند و به زودی دندانهای نوزاد می‌ریزد و به جای آن از تکه‌های سفت و شافیکناره‌های منقار خود استفاده می‌کند در جهان تنها پستاندار زهردار پلاتی پوس است.


غده‌های زهری‌اش نزدیک رانهایش قرار دارد و زهر را از طریق مجرایی به سیخکهای پایعقب حیوان می‌فرستد زهر او شبیه زهر مار است و گویا در فصل جفت گیری برای از بینبردن رقیب از آن استفاده می‌کند یعنی برای بدست آورد جفت دلخواه خود پلاتیپوس شب هابه شکار کرم خاکی ، حشرات آبی ، خرچنگ آب شیرین می‌پردازد و در روز در لانه خود کهدر زیر گل و لای است می‌برد.
گروهي از دانشمندان بين المللي با بررسي DNA پلاتي پوس كشف كردند كهعجيب ترين جانور دنيا در سطح ژنتيكي خويشاوند پستانداران، خزندگان و پرندگان است.
منقار اردكي يا پلاتي پوس عجيب ترين پستاندار استراليايي است كه افسانه ها واسطوره هاي زيادي در خصوص شكل گيري آن وجود دارد. اكنون بيولوژيستهاي استراليايي،آمريكايي و اروپايي نقشه كامل DNA پلاتي پوس را به دست آورده اند.
نتايج اينتحقيقات كه در مجله نيچر منتشر شده است نشان مي دهد كه عجيب ترين حيوان دنيا که حتي درسطح ژنتيكي نيز بسيار عجيب است و در حقيقت از نظر DNA خويشاوند پستانداران، خزندگانو پرندگان می باشد.


پلاتي پوس با نام علمي Ornithorhynchus anatinus بدني پوشيدهاز مو و منقاري شبيه به منقار اردك دارد. به بچه هاي خود شير مي دهد و تخمگذار بودهو زهر ترشح مي كند و داراي يك سيستم فرسايش الكترويكي است. اين ويژگي ها تنها بعضياز ويژگي هاي منحصر به فرد اين جانور است.
نتايج اين تحقيقات كه به سرپرستيمحققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئيس آمريكا انجام شده است نشان مي دهد كه منقاراردكي همانند خزندگان زهر توليد مي كند و داراي ژنهايي است كه موجب مي شوند اينپستاندار همانند پرندگان و خزندگان تخمگذاري كند و روي تخم هاي خود بخوابد اما درعين حال در ژنوم اين حيوان ژن هايي حضور دارند كه به اين جانور امكان مي دهند همانندساير پستانداران به بچه هاي خود شير بدهد.
از سويي ديگر اين حيوان همانندپرندگان 10 گونه كروموزوم دارد كه جنسيت اين حيوان را تعيين مي كنند اين در حالياست كه انسان و بسياري ديگر از پستانداران تنها دو گونه كروموزوم تعيين كننده جنسيتدارند.


نتايج اين كشف نشان مي دهد كه اين حيوان شگفت انگيز از 170 ميليونسال قبل روي زمين مي زيسته است.

پلاتیپوس

 

 





:: موضوعات مرتبط: حیوانات , ,
:: بازدید از این مطلب : 2359
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 28 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: